“Медиа центар”: Програмски садржаји РТЦГ-а за наредну годину корак уназад

Бошко Јакшић: Пад новинарства и нестанак кафана су чврсто повезани
13/12/2022
УНЦГ на “Првој”: Новинарство у понору
14/12/2022
Бошко Јакшић: Пад новинарства и нестанак кафана су чврсто повезани
13/12/2022
УНЦГ на “Првој”: Новинарство у понору
14/12/2022

Медиа центар је учествовао у јавној расправи поводом програмско-продукционих планова РТЦГ за 2023. годину и доставио РТЦГ коментаре и сугестије, оцјењујући да је један од кључни недостатака Програмско-продукционог плана форма у којој је припремљен нацрт документа. Према нашој процјени, упечатљив је недостатак информација о планираним садржајима.

Овај план је много гори од претходних у обиму информација које нуди, а ми сматрамо да је то учињено намјерно како би био остављн велики простор за манипулисање поједним (посебно информативним) садржајима. У документу нијесу наведени циљеви који се желе постићи одређеним емисија на радију и телевизији, није познат формат емисија (интервју, учешће већег броја гостију у дебати и сл.), нити њихов тематски садржај. То ће, неминовно, довести до преклапања у садржајима који се обрађују, а у информативним емисијама ће, у складу са личним преференцама уредника/аутора, бити могуће да се теме обрађују у различитим форматима.

Овакав приступ отвара простор за злоупотребе које су и до сада видљиве у информативном програму, када се даје простор појединим политичким актерима да саопштавају ставове о контроверзним темама без суочавања са другачијим мишљењима. То ствара сумњу у неутралност уредника и указује на личне политичке преференце. Прецизан опис формата емисије, који се мора досљедно поштовати, треба да предуприједи могућност да менаџмент улази у трговину са политичким актерима и у неким емисијама им омогући да представљају ставова кроз форме интервјуа, иако је емисија првобитно планирана као дебатни форум.

Када је у питању Парламентарни канал, такође је примјетан недостатак информација о садржајима, циљевима, форматима и потенцијалним учесницима, што, такође, отвара простор за злоупотребе овог канала, које су раније биле посебно видљиве у начину праћења активности предсједника Скупштине. Овакакв приступ је идеалан за наставак политичке трговине менаџмента РТЦГ са политчким партијама које добијају простор на овом каналу у складу са интересима менаџмента, а не у складу са интересима грађана. Уколико се не појасне форме емисија, неће бити изненађење да буде извјештавано о свим мање или више важним догађајима у којима је актер предсједник Скупштине, да се читају саопштења предсједника Скупштине (чему смо свједочили у претходном периоду), да, једноставно, овај канал постане ПР алат једне политичке партије.
У вези са овим, остаје нејасно зашто се не прате активности предсједника скупштинских одбора, јер и они/оне представљају Скупштину на појединим догађајима.

У нацрту Програмско-продукционог плана нема јасних збирних података о томе колико се планира произвести сопственог прогарма а колико преузети из других извора, па грађани/ке неће знати колико ће програма бити произведено за 17 милиона еура које они, кроз буџет, дају за РТЦГ. Тиме се, такође, ствара простор за избјегавање одговорности за евентуално малу сопствену продукцију и прикрива податак да заправо двије трећине буџета РТЦГ иде на зараде и друге трошкове који нису у вези са производњом програма.

Медиа центар је предложио да се у централној информативној емисији Дневник 2 пружи јавности више релеватних информација из локалних средина, обрађују локални проблеми грађана и прати рад локалних самоуправа. Животне теме треба да имају предност у односу на протоколарне активности највиших јавних функционера.
Непримјерено је да се у Програмско-продукционом плану говори о технолошком напретку и ширењу доступности РТЦГ, док се, истовремено, иż појединих општина једном или два пута годишње емитују прилози у Дневнику 2. Умјесто великих ријечи о покретању нових садржаја, било би боље да је најављено јачање дописничке мреже и обучавање већег броја новинара да самостално снимају и монтирају своје прилоге са терена, што је једна од битних претпоставки да локалне теме и проблеми грађана буду медијски покривени.

Медиа центар је предложио враћање емисије “НВО сектор” у програмско-продукциони план за 2023. годину. Ова емисије може допринијети даљем смањењу предрасуда грађана у односу на невладине организације.

У  2023. је предвиђена само једна емисија “Механизам”, коју припрема редакције за истраживачко новинарство. Медиа центар предлаже кадровско јачање ове редакције која би припремила серијал емисија које би указале на аномалије у обављању јавних послова и злоупотребама државних ресурса.

Нијесу предвиђене специјализоване емисије за особе са инвалидитетом, које говоре о њиховим проблемима и сензибилишу јавност за њихове потребе, па Медиа центар сматра да је неопходно вратити у програмску шему садржај за ову рањиву популацију и, такође, обезбиједити простор за емитовање сервисних информација које могу помоћи родитељима дјеце ометене у развоју, било да се ради о новинама у лијечењу или другим битним информацијама.

У оквиру информативних емисија, потребно је континуирано пратити рад контролних, управљачких или регулаторних институција (Агенција за спречавање корупције, Регулаторна агенција за енергетику, Агенције за електронске медије…), сматра Медиа центар.

У програмском плану ТВЦГ нема планираног преноса традиционалних дјечијих музичких фестивала „Наша радост“ и „Златна пахуља“. Уклањање фестивала са толиком традицијом (37 и 29 година традиције) из програмске шеме указује на забрињавајући однос менаџмента према културном насљеђу. Медиа центар зато предлаже да се дјечји музички фестивали врате у програмско продукциони план за 2023. годину.

У програмко-протукционом плану ТВЦГ предвиђена је једна једина документарна емисија из културе и 36 емисија „Арт магазин“. Потребно је значајно повећати обим садржаја из области културе јер је несхватљиво да се планира за цијелу годину свега 18 сати програма.

Предлажемо да се у програмски план уврсти производња забавног садржаја за новогодишње празнике.

У програмско-планском документу нису наведене врсте садржаја који ће бити обезбијеђене кроз откуп независне продукције или кроз заједничку производњу садржаја (копродукцију). Саџаји независне продукције треба да употпуне недостатке у сопственој производњи, а не да остану недефинисане у програмском плану. У складу са препознатим недостацима и циљевима националног јавног медијског сервиса, неопходно је дефинисати приоритетне садржаје који ће бити обезбијеђени путем независне продукције.

Национални јавни емитер треба да обезбиједи простор за теме које се баве религиозним и духовним праксама и учењима на начин који ће бити едукативан и који ће промовисати хуманистичке вриједности тих пракси и учења. У оквиру посебних садржаја могуће је директно преносити вјерске обреде свих вјерских заједница, али РТЦГ не смије да буде под утицајем вјерских заједница и да отвара теме које су искључиво сфера интересовања вјерских заједница (нпр. преиспитивање права жена на абортус).

Горан Ђуровић
извршни директор Медиа центра