Преокрет у РТЦГ: Два синдиката, један други не признају!
25/12/2020УНС: Танјуг није продат Жељку Јоксимовићу!
27/12/2020Медиа центар позива Скупштину Црне Горе да хитно закаже ванредну сједницу у јануару наредне године и изврши измјене Закона о националном јавном емитеру РТЦГ.
Медиа центар је представио данас Приједлог измјена и допуна Закона о РТЦГ који је достављен 22. децембра свим посланицима, предсједнику Одбора за политички систем, правосуђе и управу, предсједнику Скупштине и министарки јавне управе, дигиталног друштва и медија.
Очекујемо скори одговор свих актера који могу допринијети да се закон измијени и осигиура самосталност кључног управљачког органа – Савјета РТЦГ. Тек након измјена Закона треба приступити избору нових чланова Савјета који ће, након именовања, бирати генералног директора и извршити неоходне реформе у раду јавног медијског сервиса.
Од доношења Закона о јавним радио-дифузним сервисима “Радио Црне Горе” и “Телевизија Црне Горе” 16. септембра 2002. године, положај Савјета, као кључног управљачког органа у јавном медијском сервису, се континуирано погоршава. Важећи Закон је, у погледу начина избора и разрјешења чланова Савјета РТЦГ, најнеповољњи до сада јер дозвољава да се чланови Савјета суштински бирају вољом већине посланика у Административом одбору (а затим потврде на сједници Скупштине) док је разрјешење чланова Савјета могуће обавити на основу других законских прописа који прописују санкције за јавне функционере.
Ако се у јануару 2021. године буде спроведена процедура избора чланова Савјета по закону којег је донио ДПС, онда ће се само утицај доскорашње власти замијенити утицајем нове власти. То би само удаљило РТЦГ од неопходне професионализације јер би се замјеном односа снага у Скупштини мијењао и утицај на уређивачку политику РТЦГ.
Медиа центар је предложио промјене Закона којима се јача самосталност и функционалност РТЦГ. Предложили смо да се умјесто садашњих 9 именује 13 чланова Савјета РТЦГ и тако осигура боља заступљеност и обухват јавног интереса у овом тијелу. Предлажемо да се у структури Савјета повећа број представника НВО и да их буде 7 и то из области: култура, заштита људских права, особе са инвалидитетом и социјална заштита, животна средина, област медија, родна равноправност, заштита потрошача. Предлажемо да члан Савјета буде и представник националних савјета мањинских народа. Такође, предажемо и да се накнаде члановима Савјета умање 50% у односу на важеће законско рјешење (и да буду 50% просјечне мјесечне зараде у РТЦГ) чиме би се износ укупних средстава за Савјет РТЦГ смањио.“
Медиа центар предлаже да се законом пропише дужи период “хлађења” од партијских функција (4 године), како би се смањила могућност утицаја политичких странака. Такође, предлаже да се прошири опсег особа које не могу бити номиновани за чланове Савјета и на кандидате за посланике и одборнике (особе које су биле на изборним листама политичких субјеката).
Медиа центар предлаже да се унаприједе критеријуми за именовање представника невладиних организација у Савјету тако да могу учествовати у процесу именовања чланова Сајета само НВО које су три године прије објављивања јавног позива за предлагање кандидата за Савјет имале реализоване пројекте у вриједности од најмнаје 5000 еура годишње, и то из области у оквиру које предлажу кандидата.
Већа самосталност Савјета мора се осигурати на начин што ће Административни одбор имати само контролну функцију, а не арбитрарну као што то важећи Закон прописује. Овлашћени предлагачи који испуњавају прецизне критеријуме треба сами да одлуче о својим представницима а не да о њима одлучују партије у Административном одбору.
Медиа центра предлаже да искључиво Савјет може покренути поступак разрјешења свог члана и то само због разлога прописаних самим Законом о РТЦГ, а не како је то прописано важећим законом да Скупштина може разријешити члана Савјета на основу било којег прописа.
Ради веће одговорности и бољег испуњавања задатака које утврђује Савјет, неопходно је подићи степен одговорности генералног директора РТЦГ који је дужан да спроводи одлуке Савјета. Медиа центар зато предлаже да се прошире могућности за разрјешење генералног директора и на сутуације које се односе на пословање јавног севиса, односно да генерални директор, осим непоштовања закона и општих аката РТЦГ и причињавања веће штете, може бити разријешен и уколико: не реализује годишње програмске планове које доноси Савјет, не реализује финансијске и друге планове РТЦГ и ако не не спроводи одлуке и закључке Савјета.
Нова скупштинска већина и Влада имају прилику да одмах унаприједе стање у области информисања јавности на начин што ће допринијети професионализацији РТЦГ и ослобађању од утицаја пилитичких партија. Тиме би у Црној Гори био успостављен демократски стандард који би тешко могао бити урушен без обзира на то који политички субјекти ће у будућности вршити власт.
Уколико нова већина у Скупштини буде изабрала чланове Савјета РТЦГ по актуелним законским рјешењима, показаће да се не разликује од власти ДПС-а (која је хтјела пуну контролу РТЦГ) а нови Савјет ће бити под притиском јавности да је политички наклоњен новим властима. Замјена утицаја ДПС-а на РТЦГ утицајем нове већине неће допринијети јачању ове институције већ, напротив, њеном даљем урушавању.
Горан Ђуровић, директор Медиа центра