Дамир Никочевић: Влада да објасни по којим процедурама је одлучила да подржи три медија, а остале не

Локални емитери траже помоћ од Владе, тврде да су дискриминисани
15/04/2022
Раонић: Мићуновић смијењен у редовној процедури и због учинка
15/04/2022
Локални емитери траже помоћ од Владе, тврде да су дискриминисани
15/04/2022
Раонић: Мићуновић смијењен у редовној процедури и због учинка
15/04/2022

Центар за грађанско образовање (ЦГО) позива Агенцију за заштиту конкуренције (АЗЗК) да оцијени и јавно образложи да ли је Одлука Владе Црне Горе о помоћи комерцијалним ТВ емитерима са националном покривеношћу, од 8. априла, законита.

“Позивамо и Владу да објасни по којим процедурама је одлучила да подржи три медија, а остале не”, поручује Дамир Никочевић, координатор за развој у овој НВО.

Његово саопштење преносимо интегрално:

“ЦГО наглашава да селективна финансијска подршка медијима, од стране Владе, јача тзв. меку цензуру у медијском сектору, а није подстицајна ни за тржиште које ће се заснивати на једнаким шансама. Додјелом државне помоћи медијима дискреционо и нетранспарентно, ова Влада је наставила, и у овом домену, лошу праксу претходних, која је често и са правом критикована.

Наиме, преузимањем дугова три телевизије – Вијести, Нова М и ПРВА ТВ – од 200,000 ЕУР према Радио дифузном центру (РДЦ) Влада је кроз директну интервенцију на тржиште медија, између осталог,ставила у неравноправан положај друге медије које имају дугове према РДЦ-у или другим субјектима.

Остаје нејасно и да ли и по којој процедури, као и којим критеријумима, медији имају право да се обрате Влади са истим захтјевом и очекивањима, и како ће се Влада однијети према свим сличнимад хоцзахтјевима.

Такође, обавеза је Владе била и да објави да ли је та њена посљедња одлука у складу са правилом помоћи мале вриједности (де минимис), тј. да ли су ове телевизије појединачно у посљедње три фискалне године добиле помоћ која са овом уплатом износи 200 000 ЕУР или више.

ЦГО уважава чињеницу да обавеза плаћања услуга РДЦ-у представља значајно оптерећење за рад електронских медија у Црној Гори који, иначе, послују у тешким околностима, а што посљедично доводи до гомилања дуговања. Због неразвијеног медијског тржишта и нелојалне конкуренције, комерцијални електронски емитери не остварују довољне приходе који би им омогућили редовно сервисирање ових обавеза. Додатно, поставља се питање и сврсисходности плаћања услуга РДЦ-а у вријеме дигитализације, као и утврђени износи цијена услуга које медији годинама споре као превисоке, а због чега се све већи број њих и окреће преносу сигнала преко кабловских система.

Ипак, без обзира на наведено, помоћ медијима мора бити транспарентна и заснована на принципу једнаких шанси.

ЦГО подсјећа да је и Влада бившег премијера,Душка Марковића, финансијски помагала медије, а што су, такође, пратиле контроверзе у дијелу транспарентности. Тако је, на примјер, Влада током 2020. године издвојила значајна средства за медије, али подаци о томе колико је новца прецизно опредијељено кроз разне видове помоћи медија нијесу систематизовани. У циљу ублажавања економских последица изазваних пандемијом коронавируса, ранија Влада је помагала медије и кроз субвенције за плате, кредите за обртна средства, одлагање плаћања пореза и доприноса на зараде запослених, одлагање плаћања и ослобађање од дијела накнада регулаторним агенцијама, једнократну бесповратну помоћ, итд.

ЦГО се годинама залаже за креирање јасних механизама контроле јавног финансирања медија, у складу са прописима ЕУ и најбољим међународним праксама и стандардима.Црна Гора је ушла и у фазу честих промјена власти, па је у најбољем интересу свих медија да ово питање буде ријешено на начин који никога не привилегује и у којем ниједан медиј не зависи од тога ко ће бити на власти.”без обзира на наведено, помоћ медијима мора бити транспарентна и заснована на принципу једнаких шанси.

ЦГО подсјећа да је и Влада бившег премијера,Душка Марковића, финансијски помагала медије, а што су, такође, пратиле контроверзе у дијелу транспарентности. Тако је, на примјер, Влада током 2020. године издвојила значајна средства за медије, али подаци о томе колико је новца прецизно опредијељено кроз разне видове помоћи медија нијесу систематизовани. У циљу ублажавања економских последица изазваних пандемијом коронавируса, ранија Влада је помагала медије и кроз субвенције за плате, кредите за обртна средства, одлагање плаћања пореза и доприноса на зараде запослених, одлагање плаћања и ослобађање од дијела накнада регулаторним агенцијама, једнократну бесповратну помоћ, итд.

ЦГО се годинама залаже за креирање јасних механизама контроле јавног финансирања медија, у складу са прописима ЕУ и најбољим међународним праксама и стандардима.Црна Гора је ушла и у фазу честих промјена власти, па је у најбољем интересу свих медија да ово питање буде ријешено на начин који никога не привилегује и у којем ниједан медиј не зависи од тога ко ће бити на власти.”